Kurser

Neuropædagogik / Del 1

Introduktion til neuropædagogiske principper, der forbinder neurovidenskab og pædagogik. Fokus på hjernens funktion og dens betydning for læring og adfærd.

Formål:

Kurset giver en introduktion til neuropædagogiske principper, som skaber forbindelse mellem neurovidenskab og pædagogisk praksis.
Deltagerne opnår viden om hjernens opbygning og funktion og får forståelse for, hvordan disse forhold påvirker læring, udvikling, trivsel og adfærd hos borgere med forskellige forudsætninger.

Indhold:

  • Grundlæggende introduktion til neuropædagogik
  • Hjernen: opbygning, funktion og udvikling
  • Forståelse af hjernens betydning for:
  • Læring
  • Hukommelse
  • Emotioner
  • Adfærd
  • Hvordan kognitive og emotionelle funktioner påvirkes af skader, traumer eller udviklingsforstyrrelser
  • Refleksion over hvordan neuropædagogisk viden kan anvendes i pædagogisk arbejde

Udbytte:

  • Grundlæggende forståelse for hjernens funktion og betydning for læring og adfærd
  • Evne til at koble neuropædagogisk viden med pædagogisk praksis
  • Bedre forståelse for borgernes adfærd ud fra et neurovidenskabeligt perspektiv
  • Øget refleksion over egen praksis og tilrettelæggelse af pædagogiske indsatser

Som udvidelse af dette kursus findes også kurset Neuropædagogik Del 2, hvor fokus er på videreudvikling af neuropædagogikken med fokus på praktiske strategier til støtte for borgere med komplekse behov.

Underviser

På dette kursus undervises der af Heidi Mercebach.
Læs her om hendes faglige forudsætninger.

Tilmeld dig herunder til et af de kommende kurser.