Low Arausal 2 – Del 1
Formål:
Formålet med LA2-kurset er at give medarbejdere en solid teoretisk og praktisk forståelse af Low Arausal-tilgangen og konkrete metoder til at skabe trygge, rolige og udviklingsstøttende rammer for borgere med særlige behov.
Kurset sigter mod at styrke deltagernes evne til at:
- Forebygge og nedtrappe konflikter
- Understøtte borgernes trivsel og mestring
- Reflektere over egen praksis og adfærd i samspillet med borgerne
- Arbejde med konkrete værktøjer i hverdagen
Indhold:
Kurset tager udgangspunkt i Low Arousal-tilgangens grundprincipper og omfatter bl.a.:
- Forståelse af arousal og hvordan det påvirker adfærd og samspil
- Metoder til at forebygge høj arousal og reducere konfliktniveauer
- Brug af trivselsskemaer og samtaleværktøjer til dialog og refleksion
- Indføring i dramatrekanten som redskab til at forstå og ændre fastlåste samspilsmønstre
- Arbejde med trivselsøerne – hvordan man systematisk skaber rolige og trygge miljøer for borgerne
- Fokus på medarbejderens egen rolle og egenregulering i mødet med udfordrende adfærd
- Kurset veksler mellem oplæg, fælles refleksion og praksisnære øvelser, så deltagerne får konkrete værktøjer, der kan anvendes direkte i det daglige arbejde.
Udbytte:
- Øget viden om arousal og konfliktdynamikker
- Konkrete redskaber til konfliktnedtrapning og forebyggelse
- Bedre forståelse af egen rolle i samspil med borgerne
- Redskaber til at styrke borgernes trivsel og følelsen af tryghed
- Evne til at anvende trivselsskemaer og samtaleværktøjer i praksis
- Øget refleksion over daglig praksis og udvikling af pædagogiske strategier
Som udvidelse af dette kursus findes LA2 – Del 2, som bygger videre på Del 1 med cases og praktiske øvelser. Fokus er her på at udvikle kompetencer til at håndtere komplekse situationer i en Low Arousal-kontekst. Der arbejdes med trygheds og læringsskemaer med tilknyttede samtaleværktøjer, og vi ser nærmere på følelsernes formål.
Underviser
På dette kursus undervises der af Jesper Knudsen.
Læs her om hans faglige forudsætninger.



