Kurser

KRAP – Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik – Del 1

Introduktion til Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik (KRAP). Fokus på ressourcer og anerkendelse som metode i arbejdet med borgere. Vi kommer forbi den kognitive diamant og redskaber til pædagogisk refleksion samt arbejde med resurseblomsten og resurseanalysen.

Formål:

Kurset giver deltagerne en introduktion til KRAP – Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik, med fokus på hvordan ressourcer, anerkendelse og kognitive metoder kan styrke det pædagogiske arbejde.

Formålet er at give medarbejderne redskaber til at arbejde systematisk med borgerens ressourcer og potentialer, understøtte trivsel og udvikling, og skabe et anerkendende samspil.

Indhold:

  • Introduktion til grundprincipperne i KRAP

  • Fokus på ressourcer og anerkendelse i praksis

  • Arbejde med den kognitive diamant som refleksionsværktøj

  • Redskaber til pædagogisk refleksion og planlægning

  • Anvendelse af resurseblomsten og resurseanalysen i hverdagen

  • Perspektiver på samarbejde og relationer med borgerne

Kurset veksler mellem oplæg, øvelser og praksisnær refleksion, så deltagerne får konkrete værktøjer til brug i deres daglige arbejde.

Udbytte:

  • Grundlæggende viden om KRAP-tilgangen

  • Evne til at arbejde systematisk med borgerens ressourcer

  • Konkrete værktøjer til pædagogisk refleksion og planlægning

  • Øget forståelse af den kognitive tilgang i det pædagogiske arbejde

  • Redskaber til at understøtte trivsel, udvikling og relationer

Som udvidelse til dette kursus finde også kurset KRAP del 2, hvor der vil være fokus på praktisk anvendelse af KRAP i dagligdagen med fokus på handleplaner og målrettet arbejde med borgerne.

Underviser

På dette kursus undervises der af Jesper Knudsen.

Læs her om hans faglige forudsætninger.

Tilmeld dig herunder til et af de kommende kurser.

Modul 6: KRAP / Del 1

Modul 6: KRAP / Del 1

mandag 15. december 2025 @ 9:00 - 12:30

Modul 6: KRAP / Del 2

Modul 6: KRAP / Del 2

mandag 15. december 2025 @ 12:00 - 15:30